Miksi verkkosivuni ei näy hyvin Googlessa?

VELI KETTERER

Jos yrityksen verkkosivut eivät näy Googlen hakutulosten ensimmäisellä sivulla, eivät asiakkaat löydä koko yritystä. Netin käyttäjillä on tapana tutustua vain ensimmäisen sivun hakutuloksiin, ja useimmiten vain pariin, kolmeen ensimmäiseen. Orgaaniset hakutulokset ovat suositumpia kuin maksulliset mainokset – mitkä ovat sitä paitsi melko kalliita, saattaahan Google veloittaa jopa vitosen per klikkaus. 

Jos verkkosivut eivät näy Googlen ensimmäisellä hakusivulla, kannattaa hankkia apua hakukoneoptimointiin. Jos vastaat mieluiten itse yrityksesi verkkosivuista, on jokin hakukoneoptimoinnin koulutus paikallaan. Aina voit myös ottaa yhteyttä johonkin hakukoneoptimointia tarjoavaan yritykseen ja tehdä heidän kanssaan sopimuksen verkkosivujen ja/tai niiden sisällön uudistamisesta. 

Hakukoneoptimoinnista tullee ensimmäisenä mieleen se, että verkkosivuille ympätään niin paljon oleellisia hakusanoja ja hakulauseita, kuin ikinä mahdollista. Tällainen ei kuitenkaan pidemmän päälle palvele tarkoitustaan. Hakusanat ja -lauseet ovat toki tärkeitä, mutta verkkosivujen sisällön tulisi olla myös helposti luettavaa ja mielenkiintoista. Mielenkiintoinen ja asiakkaiden tarpeita palveleva sisältö lisää verkkosivujen kävijämäärää ja vierailuaikojen pituutta, mikä parantaa hakukonenäkyvyyttä. Mielenkiintoisten artikkelien lisäksi kannattaa kiinnittää huomiota myös moniin muihin seikkoihin, joista tässä artikkelissa esitellään Google Search Console, sitemap ja backlinkit.

Kuinka backlinkit vaikuttavat Googlen sijaintiin?

Ulkoiset linkit eli backlinkit vaikuttavat yllättävän paljon siihen, miten hyviä hakutuloksi verkkosivut saavat. Yrityksen kannattaisi yrittää saada muut verkkosivut linkkaamaan yrityksen sivuille. Mitä rikkaampaa sisältöä yritys tarjoaa, sitä todennäköisemmin bloggaajat ja muut verkkosivujen sisältöjen kirjoittajat lisäävät linkkejä kyseisen yrityksen sivulle. Google tulkitsee linkit suosituksina, ja nostaa laadukkaaksi katsotun sivuston korkealle omissa hakutuloksissaan. Linkkejä ei kuitenkaan kannata hankkia ”kepulikonstein”, sillä jos Google ei pidä linkkejä aitoina, se saattaa laskea yrityksen kotisivujen hakutuloksia. 

Hyviä backlinkkejä hankitaan esimerkiksi yrityksen yhteistyökumppaneilta sekä tyytyväisiltä asiakkailta, jotka linkkaavat yrityksen sivuille esimerkiksi omassa blogissaan tai somessaan. Tyytyväisiä asiakkaita ja suosittelijoita voi yrittää saada esimerkiksi tuotelahjoja jakamalla. Lisäksi yrityksen kannattaa ylläpitää blogia, mikä houkuttelee lukijat linkittämään kiinnostavia blogitekstejä omiin blogeihinsa tai jakamaan tekstiä esimerkiksi Facebookissa. Toki blogi kannattaa ilmoittaa erilaisiin blogihakemistoihin, joiden kautta saa lisää liikennettä ja linkkejä.

Vierasbloggaaminen eli vieraskynäily on hyvä tapa hankkia ulkoisia linkkejä. Yrittäjän kannattaa ehdottaa vierasbloggaamista muille bloggaajille ja yrittäjille, ja ansaita näin lisää linkkejä. Tästä hyötyvät molemmat – esimerkiksi hevostarvikekauppa saa liikunta-aiheista blogia pitävältä henkilöltä uutta sisältöä sivuilleen, ja bloggaaja saa lisää näkyvyyttä hevostarvikekaupan verkkosivuilla olevan linkin kautta. 

Mikä on sitemap?

Sitemap eli suomeksi sivustokartta tarkoittaa kahta asiaa. Sivustokartta on verkkosivun kävijöitä varten tehty hakemistosivu verkkosivuston sivuista, mutta se tarkoittaa myös hakukoneita varten tehtyä sivustokarttaa (mikä on XML-tiedosto). Viimeksi mainittu sivustokartta tehostaa hakukoneiden indeksointia, sillä se auttaa hakukonerobottia löytämään kaikki verkkosivuston sivut. 

Yrityksen kannattaa valita verkkokauppaohjelmisto tai julkaisujärjestelmä, missä on XML-muotoisen sivustokartan helposti tuottava toiminnallisuus. Sen ansiosta uudet tuotteet ja artikkelit päätyvät nopeammin Googlen hakuindeksiin. Sitemap-tiedoston URL-osoitteen voi ilmoittaa Googlelle sen oman palvelun eli Google Search Consolen avulla. Lisää sen sijainti myös robots.txt-tiedostoon, jotta muutkin hakukoneet löytäisivät sen näppärästi.

Google Search Console on hakukoneoptimoijan parhaita työkaluja

”Google Search Console on yksi hakukoneoptimoijan parhaimmista työkaluista. Tämän maksuttoman palvelun avulla voi seurata oman verkkosivuston näkyvyyttä Googlessa ja etsiä mahdolliset viat sekä ongelmat.”

Kun opit käyttämään Google Search Consolea, opit ymmärtämään paremmin Googlen toimintaa ja optimoimaan oman verkkokauppasi tai esimerkiksi blogin näkyvyyttä.

Google Search Consolen työkalujen avulla voit esimerkiksi varmistaa, että Google löytää ja indeksoi sivuston, ja tarvittaessa voit korjata hakemistoon lisäämiseen liittyvät ongelmat – Google Search Console nimittäin kertoo, jos Google on löytänyt verkkosivustolta esimerkiksi hakemistoon lisäämiseen tai roskasisältöön liittyviä ongelmia. Voit myös pyytää uusitun sisällön lisäämistä hakemistoon. Google Search Console kertoo, miten usein ja millä hakusanoilla sivustosi näkyy Googlen hakutuloksissa (tämä on paitsi opettavaista, myös hauskaa – sivusto saattaa näkyä todella erikoistenkin hakusanojen kautta), ja kuinka usein Googlen käyttäjät klikkaavat hakutuloksia. Lisäksi voit tarkastaa, mitkä sivustot jo nyt linkittävät sivustollesi. 

Google Search Consolen käyttäminen kannattaa ottaa haltuun, ellet ulkoista hakukoneoptimointia ja muuta digitaalista markkinointia. Myös Google Analyticsiin on hyvä tutustua. 

Jaa tämä artikkeli